vergrootglas
Op zoek naar een baan?
Actueel en relevant

We willen onze medewerkers de beste IT-skills meegeven.

Interview met Erwin de Leeuw - Product Owner bij Aegon

Het verschil maken voor klanten door processen te verbeteren, te versnellen en te automatiseren. Erwin de Leeuw houdt zich hier als Product Owner op onze IT-afdeling dagelijks mee bezig. Hij vertelt over zijn rol én de uitdagingen.

Bij Aegon zetten we steeds meer in op het automatiseren van processen. Hoe ondersteun jij hierbij?

Erwin: "Ik zorg ervoor dat Intelligent Automation (IA) landt binnen Aegon. Samen met mijn collega's richten we ons hierbij op drie aandachtgebieden. Eén van die gebieden is Robotic Process Automation (RPA). Dit is het automatiseren van repetitieve handelingen door middel van RPA-software. Een ander aandachtgebied is Machine Learing. Hiermee bedoel ik het inzetten van een algoritme om bijvoorbeeld bepaalde documenten te herkennen, zoals hypotheekaktes. Tot slot zetten we in op Business Proces Management (BPM). Oftewel, het ontwerpen, uitvoeren, beheren en optimaliseren van processen."

 

Wat zijn de voordelen hiervan?

"Door in te zetten op IA kunnen we onder meer efficiënter en effectiever werken. Een voorbeeld: bij Aegon ontvangen we regelmatig machtigingsverzoeken. Voorheen moesten we die handmatig overzetten in een systeem. Doordat we RPA toepassen, doet een robot dit tegenwoordig voor ons. Hiermee is het risico op administratieve fouten kleiner én kunnen medewerkers zich bijvoorbeeld meer richten op het verbeteren van onze service. Een ander voordeel van IA is dat onze processen beter meetbaar worden. Een robot registreert namelijk elke stap in een proces. Denk bijvoorbeeld aan iets dat afwijkt in een proces als er fraude wordt gepleegd."

Op welk geautomatiseerd proces ben je het meest trots?

"Afgelopen jaren werden verschillende mooie oplossingen gebouwd om processen te automatiseren. Zo zetten we onlangs de Optical Character Recognition (OCR) service live. Hiermee kunnen we inkomende pdf's omzetten in data. Stel bijvoorbeeld dat een klant met een bouwdepot een pdf van een factuur stuurt. Dan is het belangrijk dat we weten welke items en bedragen op de factuur staan. Als we dit handmatig moeten uitzoeken, kost dit enorm veel tijd en zijn er risico's op fouten. Met OCR kunnen we pdf's automatisch omzetten in data."

Wat is de grootste uitdaging als het gaat om IA?

"Technologische ontwikkelingen zijn vandaag de dag amper bij te benen. Onze IT-kennis op peil houden is dan ook één van de grootste uitdagingen. Daarom is het cruciaal dat we binnen én buiten Aegon kennis blijven delen. Daarnaast is Aegon een grote organisatie met een rijk verleden. Hierdoor werken we met ruim 600 applicaties die veelal met elkaar verbonden zijn. Dit heeft als gevolg dat het automatiseren van processen vaak veel tijd kost. Om hier verandering in te brengen, nemen we van steeds meer verouderde applicaties afscheid en zetten we in op deelapplicaties die je onafhankeljk van elkaar kunt vervangen."

Wil je dit interview verder delen?
Geplaatst op: 15-12-2020
Contactgegevens

Careerguide

Transistorstraat 7
1322 CJ Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Careerguide heeft 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956