vergrootglas
Op zoek naar een baan?
Actueel en relevant

Twee van de vijf CEO’s denken dat hun business model binnenkort niet meer relevant is

Interview met Paul van der Waay en Simon van Ulden - partners Data & Advanced Analytics EY

Cloud technologie, big data, algoritmes, artificial intelligence, machine learning, robotisering - de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan razendsnel,’ zegt Paul van de Waay, partner Technology Advisory and Data & Analytics bij EY. ‘Een belangrijke vraag is dan natuurlijk: hoe kun je daar als organisatie zo goed mogelijk op anticiperen en vooral de vruchten van plukken.’

‘Elke organisatie krijgt vroeg of laat met de impact van digitalisering te maken,’ stelt Simon van Ulden, leader Data & Advanced Analytics bij EY.  ‘Ook de traditionele bedrijven die nu vooral op menselijke arbeid draaien. De grens tussen de echte en digitale wereld vervaagt steeds meer. Internet kent geen landsgrenzen, waardoor nieuwe problemen ontstaan. Cyberaanvallen kunnen overal vandaan komen. Of denk aan het sneeuwbaleffect van fake news in social media: vroeger verspreidden nepberichten zich niet zo snel en waren deze gauw vergeten. Dat is nu anders én het kan bedrijven veel geld en een goede reputatie kosten.’

People, Process, Technology
‘Een succesvol digitaal transformatie project reikt veel verder dan alleen technologie, het is een business brede cultuurverandering, zowel in de organisatie als in de ICT-infrastructuur. Dat is vaak ook de reden dat organisaties wel experimenteren met bijvoorbeeld Artificial Intelligence (AI) maar het ze maar weinig oplevert. Door projecten bedrijfsbreed aan te pakken en structuur te brengen in het doel dat je nastreeft vergroot je het succes.’

Bij Simon van Uden zit data & analytics in het DNA. Na zijn studie maakte hij de eerste stappen op dit gebied bij digital transformer VODW om vervolgens i3 op te richten, een business intelligence & advanced analytics consultancy bedrijf. In 2016 ging deze club op in EY. ‘Het bedrijfsbreed aanpakken van projecten is ook  waarom we binnen EY veelal werken in multidisciplinaire teams over de landsgrenzen heen. Mooi voorbeeld daarvan is een bedrijf dat we geholpen hebben in de energiesector. Primaire doel was het behoud van klanten. Aan de hand van data kun je met behulp van een aantal algoritmes keurig bepalen wanneer je een klant een nieuw aanbod moet doen. Er is echter voor gekozen om de hele customer journey opnieuw in te richten. Als basis is het hele proces van klantenwerving tot behoud geautomatiseerd. Door verschillende data aan elkaar te koppelen is de organisatie in staat geweest de klantloyaliteit dramatisch te verhogen evenals de kredietwaardigheid en de marges. Om dat te realiseren hebben we vanuit EY met een team van Data Scientists, Data Engineers, marketeers en pricing specialisten samengewerkt. Dat geeft een geweldige dynamiek waar iedereen afzonderlijk ook nog eens heel veel van leert.’

Trusted AI
‘Twee van de vijf CEO’s denken dat hun business model op termijn niet meer relevant is. Dat terwijl we nog maar aan het begin staan van de digital transformation,’ zegt Paul. ‘Ik denk dat het tempo waarin dit zal gaan enorm is en we over 3 jaar niet meer kunnen voorstellen dat we dat in 2019 niet voorzagen. Maar aan al die kansen die digitalisering en AI bieden, zit ook een keerzijde. In the end draait het om vertrouwen. Trusted intelligence en Trusted AI. Daar hameren we vanuit onze dienstverlening op. Toets de algoritmen die je ontwikkelt op hun ethische kant, op hun vatbaarheid voor manipulatie en regel de kwaliteitsborging. Met onze assurance collega’s werken we aan een vorm van certificering  zodat algoritmen ook accountable worden. Erg belangrijk om hier veel aandacht voor te vragen omdat anders een potentiële groeikans eerder een enorme bedreiging wordt voor de continuïteit.’

Internationale groei
EY doet veel op het terrein van data & analytics. ‘In Nederland werken we met circa 200 professionals op dit terrein en wereldwijd wel 15.000. Dat maakt ons tot een krachtige partij die de resources in huis heeft om voorop te blijven lopen. En dat is ook wat we van onze mensen vragen; de drive om je blijven te ontwikkelen. Wat vandaag hot is, is morgen bij wijze van spreken al weer achterhaald. Binnen die dynamiek moet je je weg weten te vinden. Dat vraagt om gedrevenheid, nieuwsgierigheid en het vermogen over je eigen grenzen heen te kijken en de verbinding te zoeken. Ben jij zo’n professional, dan komen we graag met je in gesprek.

Lees meer over de rol van Senior Advisor Data Strategy 

Wil je dit interview verder delen?
Geplaatst op: 12-12-2019
Contactgegevens

Careerguide

Transistorstraat 7
1322 CJ Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Careerguide heeft 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
             
×

Wil je ons helpen onze sites te verbeteren?

CareerGuide en haar niche vacaturesites bestaan alweer bijna 20 jaar. In die jaren zijn we meegegroeid met de digitale ontwikkelingen en de wensen van onze bezoekers.

Om nog beter inzicht te krijgen in de (toekomstige) wensen en behoeftes van onze bezoekers, hebben we een enquete opgesteld. Want goed genoeg is ons niet goed genoeg, we willen graag de toekomst een stap voor zijn! Wil je ons hiermee helpen door onderstaande enquete in te vullen?

>> Ga naar de enquete

Het onderzoek zal ongeveer 5 minuten van je tijd in beslag nemen. Er zal betrouwbaar met je gegevens worden omgegaan en de resultaten worden geheel anoniem verwerkt.