Het grijpt mij persoonlijk aan dat zoveel jongeren in de financiële problemen komen

“Het grijpt mij persoonlijk aan dat zoveel jongeren in de financiële problemen komen. Een op de vijf jongeren tussen de 18 en 26 jaar is niet in staat de rekeningen op tijd te betalen. Dat geeft onrust en stress en als je niet oppast achtervolgt het hen nog jarenlang. Een slechte start van het volwassen leven. Eentje die is te voorkomen en daar zetten we vanuit ABN AMRO vol op in. Door proposities te ontwikkelen die jongeren helpen financieel zelfredzaam te worden en te blijven.”

Babet Boswinkel is Propositie Marketeer bij ABN AMRO. Als Propositie Marketeer kijk je naar de behoefte van klanten en vertaal je die door naar nieuwe proposities (zoals nieuwe producten en diensten). “Dat doe ik door veel gesprekken met jongeren te voeren maar ook met de ouders. En door goed op de hoogte te zijn van andere partijen die een belangrijke rol spelen als het gaat om financiën, zoals DUO en Nibud. Ik ben gespecialiseerd in de klantengroepen jongeren, studenten en jongvolwassenen. Dit is een doelgroep die mij aan het hart gaat en aan wie ik probeer een goede basis van financiële zelfstandigheid mee te geven; want deze leg je namelijk in je jeugd. Een rode draad in hun verhalen is dat ze geen inzicht en grip hebben op hun geld. Dat ligt voor iedere categorie natuurlijk anders. Kinderen hebben bijvoorbeeld moeite om de waarde van geld in te schatten. Denken dat een betaalpas toegang geeft tot een onbeperkte hoeveelheid geld en hebben geen idee waar ze het aan besteden. Voor kinderen en hun ouders hebben we verschillende tools en hulpmiddelen ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld de snack quiz waarmee ze zicht krijgen op hun uitgaven. Zo komen ze erachter wat het op maandbasis kost als ze iedere dag een croissant kopen. Erg belangrijk dat ze op jonge leeftijd al het besef krijgen dat, als je over beperkte middelen beschikt, je keuzes moet maken en consequenties daarvan leert te overzien.”

Schuldenschaamte

“Voor velen komt het bereiken van de 18-jarige leeftijd als een financiële schok. Voor de wet ben je dan volwassen en krijg je te maken met zaken zoals ziektekosten, school of collegegeld, studiefinanciering, aanvragen toeslagen en doen van belastingaangifte. Problemen beginnen vaak klein. Men schuift de betaling voor het mobiele abonnement een maand door, staakt de betaling van de ziektekostenpremie want ze zijn toch nooit ziek of laten de betaling aan de sportschool lopen. Geen ernstige zaken, maar in de praktijk cumuleert het en zak je langzaam dieper het financiële moeras in. Daarbij zien wij dat jongeren schulden verzwijgen en niet om hulp vragen. Vanuit een soort schaamte (want ze behoren als jongvolwassenen toch op eigen benen te kunnen staan) is het geen gespreksonderwerp met ouders, vrienden of instanties. Wij proberen dat te doorbreken door bijvoorbeeld een Budgetcoach beschikbaar te stellen, of je nu wel of geen klant bent van ABN AMRO.”


Gelijke kansen

“In de huidige digitale wereld is geld minder tastbaar geworden. Een fysiek lege portemonnee is niet langer het signaal dat het geld op is. Een spaarvarken laat zich niet langer vullen met zak- of verjaardagsgeld, want dat gaat steeds vaker online.  Ook dat maakt het lastiger om met geld om te gaan. We bieden inmiddels een hoop tools aan om hen hierbij te helpen, of je nu kind bent of jongvolwassene. Een volgende stap zal zijn om voor verschillende leeftijdscategorieën de ABN AMRO app een eigen look en feel mee te geven die hen helpt stap voor stap financieel zelfredzaam en zelfstandig te worden. Erg belangrijk, omdat ik vind dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen, ongeacht je achtergrond. Uit onderzoek onder ouders blijkt dat ze graag willen dat een bank helpt om hun kind de waarde van geld en geldmanagement in een digitale wereld bij te brengen. Op die manier geven we iedereen de kans op een gezonde financiële start.”

Ontwikkeling

Babet begon haar loopbaan bij ABN AMRO als Klantadviseur Zakelijk. ‘Ik vond het geweldig om ondernemers te helpen bij de ontwikkeling van hun bedrijf. Je helpt echter telkens één klant terwijl ik het liefst het probleem oploste voor een grotere doelgroep. ABN AMRO gaf me een hele mooie kans, een smartjob waarbij je naast je huidige baan ervaring opdoet in een andere rol. Dat beviel aan beide kanten zo goed dat ik 5 jaar gelden de overstap heb gemaakt naar marketing. Op deze plek geeft ABN AMRO mij de mogelijkheid het verschil te maken voor jongeren. Ik vind het mooi dat we als bank de schuldenproblematiek onder jongeren herkennen en dat we ons ook willen inzetten om deze problematiek aan te pakken. Daar ben ik heel dankbaar voor”.

Meer over Werken bij ABN AMRO >>