vergrootglas
Op zoek naar een baan?
Actueel en relevant

Digitalisering in de bancaire sector: bankier vs. robot

Interview met Han Mesters - Bankier Zakelijke dienstverlening bij Nederlandse grootbank

"Terug naar de menselijke maat in bankieren” leest de eerste regel van Han Mesters zijn LinkedIn profiel. Een interessante openingszin in een sector die juist steeds meer lijkt te focussen op digitalisering. Han Mesters is bankier zakelijke dienstverlening bij een Nederlandse grootbank, in dit interview met Octas legt Han uit waarom digitalisatie de financieringssector juist steeds persoonlijker maken.

Neem ons eerst eens mee terug in de tijd, hoe heeft het vak financieren zich de afgelopen 15 jaar ontwikkeld?

“De afgelopen 10 jaar is automatisering sterk toegenomen, hierin zie je tempo verschillen bij banken. Bij sommige banken worden grote financieringen al uitgevoerd door algoritmes en beperken hierin ook de rol van medewerkers. Terwijl dit bij andere banken nog niet aan de orde is.

Wel is de essentie van analyseren hetzelfde gebleven bij financieringen. Het gaat nog steeds om het proces van het toekennen van risico’s. Bij meer risico moet er meer rente betaald worden en vice versa. De gehele methodiek van het in kaart brengen van risico’s wordt nog grotendeels gebaseerd op historische cijfers. In een wereld die zo snel veranderd als de wereld waarin wij leven, moet je je afvragen of dit proces nog steeds wenselijk is. Wat bepaalt de overlevingskans van een bedrijf nu de toekomst? Welke factoren gaan er mee spelen om te bepalen of bedrijven een financiering kunnen terugbetalen? Dit zijn belangrijke vragen die banken zichzelf moeten stellen. Voor mensen die in dienst zijn bij banken betekent dit dat ze een andere gesprekspartner moeten gaan zijn.

Het is voor banken moeilijk om deze verandering door te maken. Het verstrekken van een financiering op basis van historische cijfers is iets dat zo ingebakken zit in de processen en in de medewerkers, dat het lastig te veranderen is.

Het proces wat banken op het moment mee maken als gevolg hiervan is dat de bankenwereld grofweg opgeknipt wordt in convience en advisory. Convience banking is het steeds makkelijker maken van betalingen. Hierin speelt digitalisering natuurlijk een grote rol, denk bijvoorbeeld aan apps als Tikkie en betaalverzoek. Advisory banking is de meer adviserende rol van banken. Deze tak wordt steeds complexer en hier hoort ook een andere soort bankier bij. Deze nieuwe professionals moeten kunnen meepraten over de strategie van een bedrijf, hoe duurzaam een bedrijf is, wat de succeskansen zijn op de lange termijn en wat het bedrijf doet aan innovatie. Deze professionals moeten dus een veel bredere expertise hebben en dit is iets wat moeilijk te digitaliseren is.”

Ga naar het volledige interview >>

 

Wil je dit interview verder delen?
Geplaatst op: 5-11-2019
Contactgegevens

Careerguide

Transistorstraat 7
1322 CJ Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Careerguide heeft 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956