vergrootglas
Op zoek naar een baan?
Actueel en relevant

Werkt dat nou, recruitment via social media?

Geplaatst op: 26-1-2017

Social Media is hot en mag in geen enkele recruitmentstrategie ontbreken. Dat is in elk geval de algemeen gevoelde consensus. Maar hoe zinvol is het eigenlijk om kandidaten via social media te werven? Het is een vraag die iedere gedreven recruiter bezighoudt. Want levert het wel wat op? Zijn hoogopgeleide vakspecialisten eigenlijk wel te vinden op social media? En als het antwoord ja is, waar zijn ze dan? Op Facebook? Twitter? Of toch het meer zakelijke LinkedIn?

Social media: to do or not to do?

'We krijgen regelmatig vragen over de inzet van social media bij het werven van (financieel of juridische) vakspecialisten,' vertelt Nienke Smit, partner bij CareerGuide, 'een actuaris, business controller, of financieel specialist is een bepaald type mens. Net zoals iemand uit de zorg anders in elkaar steekt dan een advocaat of een administratief medewerker. Zonder te generaliseren kunnen we wel constateren dat mensen die in de financiële wereld werkzaam zijn, niet al te veel tijd doorbrengen op bijvoorbeeld Facebook. Enerzijds heeft dit met het karakter te maken, anderzijds met integriteit: een term die hoog aangeschreven staat én zwaar weegt in deze branche. Je moet er immers niet aan denken dat je jouw collega riskmanager of accountant in beschonken toestand voorbij ziet komen op een foto die genomen is op een iets te gezellige zaterdagavond in de kroeg. Dat is in deze categorie vakspecialisten gewoon not done. En dus zie je bij onze doelgroepen grote voorzichtigheid om actief een profiel op de ‘gezellige’ social media te vullen. Social media ja, mits niet te sociaal. Hoe anders ligt dat bij de meer zakelijk georiënteerde platforms als Twitter en LinkedIn. Hier zien vakspecialisten juist wel kansen, omdat ze zich hier niet als privé-persoon maar als kenniswerker kunnen profileren. Ter illustratie: ons grootste twitteraccount is dat van Pensioencarrière en dat heeft ongetwijfeld te maken met de hoeveelheid kennis die daar continu rondgaat.

Hoe dan wel?

'Je kunt je dus afvragen hoe succesvol je zult zijn met adverteren op social media. Het is zinvoller om voor een andere strategie te kiezen: door je organisatie als expert te profileren op zakelijke social media door inhoudelijk sterke, informatieve en relevante informatie te delen. Hiermee bouw je aan een sterk werkgeversimago. En wanneer je dit goed doet ontstaat er bij potentials een gevoel van er bij willen horen, zo van 'bij die organisatie wil ik werken, zij zijn met interessante dingen bezig'. Laat je vervolgens een concrete vacature zien aan de doelgroep op een niche-site of in een kwalitatief hoogwaardige nieuwsbrief waarin je je organisatie ook als gedegen kennisinstituut neerzet, dan wordt het vinden van de juiste kandidaat plots een stuk gemakkelijker en heb je social media optimaal voor je laten werken,' aldus Nienke.

Contactgegevens

Careerguide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Careerguide heeft 17 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter   Linkedin    Twitter