vergrootglas
Op zoek naar een baan?
Actueel en relevant

Storytelling, de kracht van een interview

Geplaatst op: 12-1-2017

Als vacaturespecialisten bij Careerguide hebben wij goede ervaringen met het interview als middel om vacatures een gezicht te geven en dieper in te kleuren. Via het interview geeft een vakspecialist of manager zijn of haar unieke kijk op de markt, de organisatie en de uitdagingen binnen de functie. Het is de kunst om die eigenheid in een verhaal tot leven te wekken. Lukt dat dan trekt de vacature tot wel tien keer meer aandacht!

Helaas bestaat daar geen kant en klaar recept voor. Maar onderstaande vier tips kunnen je zeker een eind op weg helpen.

Een goed verhaal heeft een begin, een midden en een einde
‘Er was eens…’, ‘Op een dag…’, ‘En ze leefden nog lang en gelukkig!’. Iedereen kent wel deze standaard teksten die veel in sprookjes worden gebruikt. Ook voor jouw verhaal is inleiding-middenstuk-slot een goede structuur. Het zorgt er namelijk voor dat het verhaal één geheel wordt.

Een goed verhaal heeft een held nodig
Een echt verhaal gedijt bij een hoofdpersoon met wie lezers zich kunnen identificeren. Schuif daarom een collega naar voren die goed aansluit bij de kandidaten die je zoekt. Laat hem of haar vertellen over een van de leukste projecten en wat dat met zijn/haar ontwikkeling heeft gedaan. Er was eens een probleem…., zo heb ik dat opgelost…. En dit heeft het me gebracht.

Een goed verhaal is concreet
Hoe concreter je wordt, hoe beter. Concreet zijn is niets anders dan de dingen voorstelbaar maken door man en paard te noemen. Wie is de hoofdpersoon? Wat is zijn/haar achtergrond? Waarom gekozen voor de ze organisatie? Waarom boeit het vakgebied? Welke marktontwikkelingen houden je bezig? Hoe kijk je naar de toekomst? Waar liggen de uitdagingen? Hoe concreter je bent over de motieven en drijfveren, des te eerlijker en menselijker het verhaal wordt.

Een goed verhaal bevat emotie
En dat betekent dat je niet teveel met kwartaalcijfers, resultaten en jaarplannen moet strooien. Ontdoe jouw verhaal van het mechanische en kies voor het menselijke. Echte verhalen vertellen, daar gaat het om. De tijd van verkooppraatjes is voorbij. Al betekent dat niet dat het volledig onprofessioneel moet worden. Juist vakspecialisten hebben hart voor hun vak en kunnen daar met passie over vertellen. Hoe die lastige business case is aangepakt, en welk (trots) gevoel dat met de collega's gaf, gaan prima hand in hand.

PS. Moeite met een interview schrijven? Schakel dan een professional in. Ook een goed verhaal schrijven is een specialistisch vak!

 

 

Contactgegevens

Careerguide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Careerguide heeft 17 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter   Linkedin    Twitter