‘De digital backbone: geen IT-project maar een business-transformatie’

Nieuws
24-10-2024
Ing Yan Ong
Ing Yan Ong is alweer negen jaar CIO bij Heineken, dat in tachtig landen actief is via operating companies die altijd betrekkelijk autonoom hebben geopereerd. Daarin is een aantal jaar geleden verandering gekomen door een groots opgezette beweging naar standaardisatie en harmonisatie, waarvan Ing Yan een van de belangrijkste initiatoren is.

Wat is momenteel de grootste opgaaf waar jullie organisatie voor staat?

“Heineken is in 160 jaar gegroeid doordat we heel goede connecties hebben met onze consumenten, klanten, leveranciers en medewerkers. De grootste uitdaging die wij zien, in de volle breedte, is dat de aard van die connecties wezenlijk verandert door digitaal. Een voorbeeld: voor onze consumenten maakten we vroeger grote mediacampagnes, met grote billboards en reclamespots van filmkwaliteit. Hoe we onze merken nu neerzetten is wezenlijk anders. Minder mensen kijken live tv en er zijn meer mogelijkheden om te adverteren.

Een ander voorbeeld. Vroeger gingen onze sales reps elke dag of elke week naar klanten. Ze kenden de eigenaren van bars en kroegen persoonlijk. Op basis van die relaties deden we goede zaken. Maar alles wordt digitaal, dus onze uitdaging is hoe we relevant blijven. Waarbij we bouwen op de connecties uit het verleden, en data gebruiken om onze klanten nog beter van dienst te zijn.

[....]

Lees verder op: itexecutive.nl