De adviseur is dood! Leve de adviseur!
In 1999 werden naast HypotheekCompany ook bedrijven als Bol.com, Marktplaats en Coolblue opgericht. In dat jaar bestond de helft van de hypotheekmarkt nog uit oversluiters. ‘We’ financierden nog in guldens. En de levenproductie, een woord dat nu nauwelijks meer wordt gebezigd in onze sector, steeg met 11% ten opzichte van het jaar ervoor, aldus Assurantie Magazine. Provisie was de enige toegestane vorm van verdiensten voor ‘tussenpersonen’. Zo stond onze beroepsgroep toen bekend.
Doodverklaard
Van tussenpersoon naar intermediair. Van intermediair naar adviseur en van adviseur naar coach. Of zelfs life-planner. De laatste vijfentwintig jaar is er veel veranderd. De advieskantoren zijn tenminste drie keer doodverklaard; internet, provisieverbod of direct writers; het intermediair zou het loodje leggen of zeker halveren. En zie hier: ook in 2024 leven advieskantoren als nooit tevoren. De verzekeringen zijn niet en masse naar direct writers gegaan en in hypotheken zijn de advieskantoren inmiddels de dominante distributiepartij. Zelfs de markt van zakelijke hypotheken en -financieringen schuift snel in de richting van de advieskantoren.
[....]